vrijdag 31 januari 2014

PR en Audiovisuele media

Het valt moeilijk te ontkennen dat audiovisuele media een grotere impact hebben dan enkel schriftelijke of mondelinge communicatie. Mondelinge communicatie met audiovisuele ondersteuning is zelfs nog krachtiger. Maar dan moet je het wel goed doen. Een verkeerde toepassing of combinatie zal weinig effect hebben of mogelijk zelfs averechts werken. Kortom, de inzet van audiovisuele middelen vergt een deskundige aanpak.
De combinatie van beeld, spraak, tekst en muziek maakt doorgaans een diepe indruk en de boodschap beklijft beter. Dat komt omdat deze combinatie beter in staat is emoties los te maken.

Onderzoek heeft aangetoond dat van een audio boodschap slechts 7% van de inhoud onthouden wordt. Van plaatjes wordt 50% onthouden, maar de combinatie beeld en geluid scoort 87%.

Voor de inzet van AV is techniek nodig: hardware en software. En dat is tegenwoordig meestal high tech. Wie gebruikt er nu nog een overheadprojector? Nu gebruik je een computer of tablet en een bestand voor vertoning middels presentatie software, vaak PowerPoint. Maar er is ook andere programmatuur beschikbaar waarmee ook andere effecten mogelijk zijn.
Toen ik begin jaren tachtig begon met les geven sleepte ik steeds mappen met overhead sheets mee. Op het laatst stond alles op een memory stick, meer had ik niet nodig. Dat is inmiddels weer een paar jaar geleden en nu zou ik lessen en presentaties gewoon via de cloud gebruiken. En een memory stick als reserve, voor het geval internet niet zou werken....
Als ik klanten bezocht, had ik een draagbare computer (laptops kwamen later) en een videoprojector bij me. Twee zware tassen. Maar uiteindelijk had ik in mijn (lederen) map gewoon afdrukken van een PowerPoint presentatie. Was toch gemakkelijker om tijdens een gesprek te gebruiken. Alleen voor grotere groepen greep ik nog terug op de beamer.

Een zeer krachtig medium is (video)film. Dat kunnen bewegende beelden zijn, maar ook sequenties van stilstaande beelden (dia's). Dat kan ondersteund worden met commentaar, muziek en tekst. Om abstracte processen duidelijk te maken gebruik je bij voorkeur animaties.
Waar ik vroeger een video productie liet maken of een band-dia presentatie met liefst 24 projectors, volstaat nu een presentatie met embedded video via een computerprogramma (of vanuit de cloud, zoals Youtube) en een 'beamer'. En als het toch in de cloud staat, maak je de presentatie ook beschikbaar voor individuen die gebruik maken van een computer, een tablet of een smartphone. En straks wordt ernaar gekeken via een computerbril, zoals Google Glass.

Die ongekende mobiliteit maakt dat we goed moeten nadenken over de projectiekant. Net zoals je bij websites rekening moet houden met het formaat beeldscherm. Maar bij presentaties komt nog een andere dimensie. Het maakt namelijk verschil of je een AV presentatie voor de massamedia maakt, of ter ondersteuning van een presentatie in een zaal op een groot scherm met een spreker.

Spreek je een zaal toe, met AV ondersteuning, dan gelden heel andere regels dan voor individuele projectie. Maar één algemene regel geldt voor beide: Beperk geschreven tekst en laat zoveel en zo treffend mogelijk beelden zien. Laat de plaatjes en het gesproken woord een hoofdrol spelen.

Doodzonde nummer één: een PowerPoint dia vol met tekst die door de spreker wordt voorgelezen. Zo'n spreker is zijn gehoor al binnen 2 minuten kwijt. En helaas, ik maak ze nog heel vaak mee. Kennelijk is het moeilijk om een goed verhaal te vertellen en dat met treffende plaatjes en animaties te ondersteunen. Maar op deze manier kun je het publiek wél 20 minuten of langer boeien en bij de les houden. Het vraagt om deskundigheid voor zowel de AV-maker als de spreker.

De volgende BLOGs zullen gaan over hoe je een presentatie maakt en wat erbij komt kijken om een videoproductie te maken.