zaterdag 16 november 2013

Omroepen in Nederland

Radio en televisie (video op internet nog even buiten beschouwing gelaten) heeft een belangrijke plaats in het openbare leven. Iedereen kent de tweedeling Publieke Omroep versus Commerciële Omroepen. Van het oorspronkelijk sterk verzuilde publieke omroepbestel is binnen de NPO weinig meer over. De omroepverenigingen zullen moeten samenwerken om te overleven. Voor kleine omroepen is geen plaats meer, ze zullen zich bij een grotere groep moeten aansluiten.  De Publieke Omroep wordt betaald uit gemeenschapsgeld en het budget is absoluut niet toereikend om radio- en TV-programma's te maken voor het veeleisende publiek en te concurreren tegen de commerciële omroepen. Reclame en programmasponsoring is dan een goede oplossing. Voor de publieke omroepen wordt dit door de Stichting Ether Reclame (STER) gecoördineerd. De commerciële omroepen hebben een eigen verkoopkantoor. En hier komt Business Communications dus in beeld.

Reclame maken via de omroep, vooral via de televisie, heeft een grote impact. De multimediale presentatie (beeld en geluid, muziek) heeft grote overtuigingskracht. Hoewel.... die overtuigingskracht wordt ook wel eens overdreven. Toch betaalt de adverteerder er fors voor. Duizenden Euro's, per seconde. Het tijdstip van uitzending en de populariteit van het programma van dat moment bepalen het tarief. Die populariteit heeft ondanks het hoge tarief een grote zuigkracht, want tot ergernis van de kijker wordt dan vaak het maximaal door de Mediawet toegestane reclame minuten gevuld met commercials. Voor de meerderheid van de kijkers het sein om effe wat anders te gaan doen: naar de WC, thee zetten, nieuws op internet raadplegen, etc. (met zappen kom je in reclameblokken op andere zenders terecht, dat heeft dus weinig zin)  Het is dan ook de vraag, vind ik, wat zo massaal adverteren dan nog voor nut heeft. Maar goed, dat is de beslissing van de collega's die deze zendtijd inkopen.

MuziekDe impact van een commercial op radio en TV wordt extra sterk door het gebruik van een herkenbaar melodietje. Muziek brengt emoties erg sterk over en een goed gekozen melodie blijft bij de mensen 'hangen'. Let er maar eens op.

Radio
Voor radio commercials kies je als beelden niet echt nodig zijn of om een TV-reclame te ondersteunen. De muziek vormt daarin vaak het verbindende element. Dat zorgt onmiddellijk voor herkenbaarheid. Radio reclame kies je ook als het budget beperkt is en je toch van herhaling moet hebben. Herhalen is zowiezo een belangrijke voorwaarde voor succes en bij radio commercials heb je wat meer ruimte. Dat het maken van een radiocommercial goedkoper is dan een TV-commercial scheelt natuurlijk ook.

Lokale omroepen
Niet iedere onderneming moet landelijk adverteren. Gelukkig kun je dan ook via lokale omroepen adverteren. Zo lang het duurt beschikt iedere provincie over een eigen regionale omroep. Dit gaat veranderen, als het aan de centrale overheid ligt.  Op regionale zenders is het altijd mogelijk om commercials uit te zenden of programma's te sponsoren. Daarnaast zijn er tientallen lokale omroepen, die in ieder geval radioprogramma's en vaak Tekst-TV (kabelkrant) uitzenden, waarin advertenties opgenomen kunnen worden. Enkel lokale omroepen zenden ook TV programma's uit, waar onder voorwaarden,  geadverteerd kan worden. Hiervoor volstaan kleinere budgetten en is het bereik beperkt tot het lokale publiek.

Uitzending gemist
Het kijkgedrag is aan het veranderen. Steeds meer mensen zijn niet in staat (of niet bereid) om TV-programma's te bekijken op het moment dat ze worden uitgezonden. Zo is het bestaan van sites als Uitzending Gemist gerechtvaardigd. Op het moment dat ik dit schrijf kun je gemiste programma's van de Publieke Omroepen en de Commerciële Omroepen op aparte site vinden. Bovendien bieden kabelexploitanten vaak ook abonnementen aan om gemiste programma's te bekijken. Dit gaat medio 2014 veranderen. Er komt één website, deze video-on-demand dienst gaat nlkiest.nl heten. Deze concurreert met video-on-demand diensten als HBO en Netflix. die tegen betaling speelfilms aanbieden. Allemaal reclamevrij, want dat is wat steeds meer kijkers willen.