donderdag 20 februari 2014

PR en donaties

In het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen spelen 'donaties'  en 'sponsoring' een rol die veel aandacht verdient. Maar tegelijk wordt er ook vaak niet erg professioneel mee omgegaan. Vaak zijn het ondergeschoven kindjes. Dat is jammer, want met donaties en sponsoring kun je op PR gebied juist het verschil maken. Deze week aandacht voor donaties.

Donaties zijn over het algemeen geldelijke bijdragen zonder dat de gever er iets voor terugverlangt. Dit in tegenstelling tot sponsoring, waar heel duidelijke afspraken over de tegenprestaties worden gemaakt. Bedenk ook, de scheidslijn tussen donatie en sponsoring is vaak erg dun.

Als organisatie toon je met donaties je betrokkenheid. En hier, vind ik, zit 'm nou net de reden waarom je voor donaties een stukje beleid moet hebben. Je kunt niet op elk verzoek ingaan, maar welk verzoek honoreer je en welk niet? Hier speelt ook een financieel vraagstuk. Je moet een bedrag voor donaties (en/of sponsoring) budgetteren. Door iedere vraag te honoreren wordt de spoeling dun. Elk klein bedrag wordt met dankbaarheid aanvaard, maar het lost voor de ontvanger weinig op. Veel kleine bedragen bij elkaar sprokkelen is erg arbeidsintensief. De hoogte van het gedoneerde bedrag weerspiegelt ook je mate van betrokkenheid.

Steeds meer organisaties die van subsidies en donaties moeten bestaan hebben een professionele fondsenwerver in dienst of als vrijwilliger. Deze mensen zijn dankbaar voor ieder tientje, maar ze betekenen echt wat voor de organisaties als ze 'een vette vis binnenhalen'. En 'vette donateurs' kunnen dan ook op warme belangstelling rekenen en krijgen een plek in het netwerk van de gedoneerde organisatie. En vaak een vermelding in de trant van: "...mede mogelijk gemaakt door:...".

Dat laatste is een punt om even bij stil te staan.
Wat is het werkveld van de donatie verzoeker? Heeft dat raakvlakken met mijn doelgroepen? En wat houden die raakvlakken in? Je kunt natuurlijk belangeloos geld geven, maar door er op deze manier naar te kijken komt er mogelijk ook iets voor terug, zonder dat de ontvangende organisatie tot iets verplicht wordt.

Een voorbeeld. Een welzijnsinstelling voorziet ook in ouderenzorg. In het kader van veilig wonen wil de welzijnsinstelling een informatiepunt inrichten, samen met de politie, om ouderen goede voorlichting te geven over veilig wonen (je hoort zo vaak dat ouderen thuis overvallen worden,.....). Een leverancier van veiligheidshang- en sluitwerk was bereid de kosten voor het inrichten van dit informatiepunt te financieren. Enige voorwaarde: de vermelding "mede mogelijk gemaakt door..." En op bepaalde actiedagen zal een medewerker van de bedrijf de bemanning van het informatiepunt versterken.
Hier is dus goed gebruik gemaakt van de synergie tussen het project en de donateur. De donateur rekent natuurlijk op een zekere omzet, maar dwingt dat niet af. Het was simpel een geval van "dat is een goed idee, wij helpen je daarbij."

Organisaties die vaak om donaties vragen
Over het algemeen betreft het gesubsidieerde organisaties. Aangezien de overheid zich steeds verder terugtrekt neemt de behoefte aan donaties toe.  Denk aan:
  • Onderwijs en wetenschappen.
    Er is veel geld nodig voor goed onderwijs en wetenschappelijk onderzoek. Het bedrijfsleven profiteert daar op termijn ook van. Hier zijn niet alleen donaties op hun plaats, maar je kunt ook onderwijsprogramma's en onderzoekprojecten sponsoren. Voorbeeld: Google sponsorde het project om met kweekvlees een hamburger te maken. Dit gaf het onderzoek naar ecologisch verantwoorde voedselproductie een boost en veel publiciteit voor de universiteit en Google.
  • Cultuur en recreatie.
    Tal van verenigingen en instellingen zien subsidies krimpen. Om musea, theaters, bibliotheken, (sport)verenigingen, jeugdvoorzieningen, ouderenhulp en toerisme te laten voortbestaan doen ze een beroep op het bedrijfsleven. Cultuur een recreatie vormen het smeermiddel in de samenleving. Als dat wegvalt loopt de machine vast en daar hebben commerciële bedrijven ook last van.
  • Belangenorganisaties.
    Daar zijn ook heel officiële bij, als de Kamer van Koophandel, werkgeversorganisaties, etc. Zij formaliseren de donaties doorgaans in de vorm van contributies. Vaak als minimum bedrag, extra bijdragen zijn welkom.
  • Gezondheidszorg, welzijn en maatschappelijk werk.
    Deze instellingen kunnen vaak niet leven van de bijdragen die hun cliënten betalen en de overheid verlaagt de subsidies, of schrapt ze helemaal. Het dankbare en maatschappelijk noodzakelijke werk van deze instellingen is dan alleen nog mogelijk door bijdragen vanuit het bedrijfsleven.
 Hoewel het bij donaties altijd om een geldelijke bijdrage gaat kun je wel onderscheid maken in het soort donatie:
  • Een geldbedrag in de vorm van een gift of lening.
  • Contributie.
  • Geld in een fonds storten, of een fonds oprichten.
  • Aankopen van een gegarandeerd aantal toegangsbewijzen (voor relaties en/of personeel).
  • Personeel beschikbaar stellen.
  • Borg staan voor een evenement.
  • Prijzen beschikbaar stellen.
Een aparte vorm om een goed doel te ondersteunen is patronage. Het optreden als ambassadeur of beschermheer/vrouwe van een organisatie of evenement. Veel celebraties kiezen hiervoor waardoor ze met hun bekendheid gemakkelijk aandacht krijgen voor het 'goede doel', waarbij ze zelf natuurlijk ook rijkelijk exposure in de media krijgen. En terecht want ze steken wel hun nek uit voor de organisatie en haar doelstellingen.
En tot slot een bijzondere vorm van donaties: de goededoelenloterij. Ook al zeggen velen dat het steunen van de goede doelen de reden is om loten te kopen, hoopt iedereen natuurlijk op een prijs. Daar is niets mis mee, het is tenslotte een loterij. Bovendien zien de lotenkopers ook welk soort doelen gefinancierd wordt, zodat ze in principe kunnen kiezen welk doel ze willen ondersteunen. De sport toto, postcodeloterij of toch maar de vriendenloterij?

Draag als (florerend) bedrijf een steentje bij aan één of enkele van zulke 'goede doelen', je toont je maatschappelijke betrokkenheid en..... het is als bedrijfskosten aftrekbaar (;-).