- Teveel tekst op één dia.
- Te weinig plaatjes.
- Droge opsommingen.
- Voorlezen wat er op het scherm staat.
- Alle overgangen en animaties uitproberen.
- Te lange presentaties.
De slechtste presentatie kwam er toevallig direct achteraan. Een accountant lichtte met cijfers toe wat zijn voorganger had aangekaart. Dia's vol tekst en cijfers, zo klein dat het voor mij, halverwege de zaal, onleesbaar was. Maar 'gelukkig' werd alle tekst netjes voorgelezen. De presentatie duurde ruim een half uur, maar hij was zijn gehoor al na 5 minuten kwijt.
Daarmee is het dan ook niet zo moeilijk om tips voor een goede presentatie op te sommen:
- Begin met een goed plan, liefst een met pen en papier geschreven scenario.
Het is wetenschappelijk bewezen dat het toetsenbord je creativiteit blokkeert. - Maak voor ieder onderwerp of deel van een onderwerp een aparte dia.
Teveel verschillende zaken op een pagina of dia beklijft niet. - Gebruik zo weinig mogelijk tekst. Beperk het tot een titel en enkele trefwoorden.
Gehoorde tekst met visuele ondersteuning beklijft beter. - Kies een standaard overgang en animaties voor de hele presentatie en wijk er alleen vanaf als het relevant is om de boodschap kracht bij te zetten.
Vloeiende overgangen gebruiken bij nieuwe onderwerpen of grote stappen in het verhaal.
Harde overgangen zolang de opvolgende beelden bij elkaar horen.
Animaties rustig houden en zoveel mogelijk uniform. Alleen een verrassende afwijking toepassen om extra aandacht te vragen en een onderwerp te benadrukken. - Gebruik graphics, foto's en grafieken. Ook animaties zijn handig om processen te verduidelijken.
- Maak een presentatie niet langer dan 10-20 minuten.
De meeste mensen kunnen hun aandacht niet langer bij één onderwerp houden. - Gebruik een standaard template op basis van de huisstijl.
Herkenbaarheid en de associatie met uw merk is belangrijk en beklijft ook beter.
Een tip om eens naar te kijken is Prezi.com. Hier zijn goede plaatjes voor nodig om een professionele presentatie te kunnen maken. Maar eigenlijk geldt dat ook voor alle andere tools. Investeer in het maken van creatieve animaties om uw boodschap kracht bij te zetten en de presentatie een dynamisch karakter te geven.
Bereid het maken van een presentatie goed voor. Maak altijd met pen en papier een draaiboek en eventueel een storieboard voor animaties en ga dan pas met de software aan de slag.
Wel of niet publiceren via Social Media? Dat is een keuze. Bevat de presentatie geen 'staatsgeheimen' dan is posten op Social Media eigenlijk wel een goed idee. Je bereikt er dan moeiteloos veel meer mensen mee. Maar zorg er dan wel voor dat de presentatie compleet is en op zichzelf staat. Dat kan betekenen dat je tekst moet inspreken en toevoegen. Of extra tekstplaatjes toevoegen. Het is dan eigenlijk een soort video productie geworden, die op zichzelf staat.
Video
Een goede PowerPoint (of andere techniek) is eigenlijk een soort animatiefilm. Je kunt je PowerPoint ook in film format omzetten. Mits de content daarvoor geschikt is, natuurlijk. Maar je kunt er ook voor kiezen om een video film (bedrijfsreportage) te maken. Dat begint met goed nadenken over de boodschap die je wilt overbrengen, een synopsis. En vanaf hier betrek je er een professional bij. Er moet een goed scenario worden geschreven, zodat de crew weet wat opgenomen en gemonteerd moet worden. Opnames worden met professionele camera's gemaakt en voor animaties en titels gebruikt men professionele software. Het kan een 'lieve duit' kosten, maar je krijgt er ook erg veel (impact) voor terug.
Het resultaat wordt geleverd op DVD, Memory Stick of gewoon klaargezet om te downloaden.
Kortom, begin niet zelf aan een video productie maar betrek er ervaren professionals bij. Laat je niet verleiden om met de smartphone wat filmpjes en foto's op te nemen en die met een tool als Movie Maker (onderdeel van Windows Live) in elkaar te knutselen. Het lukt zeker om een video te maken, inclusief titels en muziek, maar of je daarmee professioneel overkomt.....?