vrijdag 21 maart 2014

Bedrijfscommunicatie en Public Affairs

De taak van Public Affairs is de belangen van de organisatie te behartigen bij de overheid, branche- en consumentenorganisaties. Je doet Public Affairs managers tekort als je dit lobby noemt, hoewel dat op zichzelf niet uitgesloten wordt. Omdat dit werk specifieke aandacht vereist heeft PA zich vanuit de PR als zelfstandig beroep ontwikkelt. Deze functionarissen kunnen zich zodoende volledig concentreren op lobbyen en netwerken bij organisaties die als belangrijke stakeholders gelden.
Lobbyen is het beïnvloeden van de besluitvorming van bestuurders ten gunste van de organisatie of de branche waartoe de organisatie behoort. Vaak vinden we dan ook dichtbij overheidscentra (denk een de centrale overheid en de EU) adviesbureaus, die in opdracht van bedrijven en/of brancheorganisaties werken. Lobby kan echter ook gericht zijn op gemeentebesturen en zelfs verenigingsbesturen.
Voor Public Affairs is lobby dus een instrument. Vaker gaat het om netwerken en is directe beïnvloeding niet altijd aan de orde. Belangrijker is dat met maatschappelijke, sociale en politieke relaties en juist evenwicht wordt nagestreefd in de wederzijdse verhoudingen. Het kan voor bedrijfsbestuurders ook belangrijk zijn om tijdig geïnformeerd te zijn. Zo kan men proberen de besluitvorming te beïnvloeden of het eigen beleid aanpassen om nadelige effecten te voorkomen of om optimaal van de veranderingen te profiteren.
      Disclaimer: het zal zeker voorkomen dat bepaalde organisaties voor Public Affairs een iets andere functie omschrijving hebben.

Wat is Lobby?
Lobby wordt in eerste instantie geassocieerd met beïnvloeden van bestuurlijke besluitvorming. Dat is inderdaad een belangrijke taak. Maar het kan voor de opdrachtgever net zo belangrijk zijn om tijdig op de hoogte te zijn van bestuurlijke maatregelen, zonder daar direct invloed op uit te oefenen. Goed netwerken is dus de belangrijkste taak van een lobbyist, maar wel met de intentie invloed uit te oefenen. Daarom:
  1. Moet er sprake zijn van pogingen om de besluitvorming te beinvloeden. 
  2. Gebeurt het op informele wijze.
  3. Is lobby gericht op bestuurders.
Als instrument gebruiken lobbyisten persoonlijke contacten, bijwonen van hoorzittingen, het indienen van verzoekschriften en petities, het geven van presentaties, etc. Bovendien maakt men gebruik van wetenschappelijke studies en rapporten, websites en de massamedia ter beïnvloeding van de achterban van de bestuurders.

Public Affairs
PA wordt breder ingezet en netwerken is daarbij even belangrijk. Goed contact onderhouden met belangenorganisaties die tot de stakeholders van de organisatie behoren zodat deze organisaties weten wat het beleid van de organisatie inhoudt en wie verantwoordelijk is. En tegelijk zorgt de PA manager dat het bestuur van zijn organisatie op de hoogte is van de beleidsplannen van de belangenorganisaties. Mocht het wenselijk zijn die plannen te beïnvloeden, dan zal men dat zeker niet nalaten.
Er is dus zeker een overlap in de taken van Public Affairs en lobbyisten. En het zal ook zeker voorkomen dat deze taken door een Public Relations manager of een directeur (CEO) worden uitgevoerd.