dinsdag 3 september 2013

Interne Communicatie, inleiding

Interne communicatie is een belangrijk instrument voor het management om grip te houden op economische en technologische ontwikkelingen. Deze noodzaken namelijk tot voortdurende (vaak schoksgewijze) veranderingen binnen de organisatie. En wie de interne communicatie op orde heeft kan zulke veranderingen soepeler laten verlopen. Daarmee is niet gezegd, dat interne communicatie er enkel is om verandermanagement te ondersteunen, maar het speelt wel een belangrijke rol. Interne communicatie is namelijk ook, en vooral, de smeerolie in de bedrijfsprocessen.
Interne communicatie is dus een naar binnen gericht onderdeel van de bedrijfscommunicatie. Het is niet alleen gericht op de medewerkers. Maar ook op tijdelijke medewerkers, ex medewerkers en de aanhang van al die mensen. In sommige organisaties behoren ook aandeelhouders en andere financiers tot de 'inner circle'. In mijn loopbaan heb ik zelfs (vaste) leveranciers in de interne communicatie betrokken. Met de huidige ontwikkelingen rondom supply chain management is dat ook zo gek nog niet. Toeleveranciers zijn tenslotte gewoon een verlengstuk van je eigen bedrijfsprocessen.

Interne communicatie kent een formele en informele kant. Beide vallen onder het territorium van de PR. Hoewel het zeker mogelijk is om de informele communicatie binnen een organisatie te manipuleren, is het voor PR vooral belangrijk om inzicht te hebben. Wie zijn de gangmakers? bijvoorbeeld. De formele communicatie bedient zich van diverse media. Dat kan het mededelingenbord bij de personeelsingang zijn, maar ook het personeelsblad en in deze tijd steeds vaker de intranet portal met een nieuwspagina of BLOG. Onder interne communicatie vallen ook presentaties in de kantine, als er iets belangrijks gaat gebeuren. En er zijn organisaties die zich bedienen van een intern televisiekanaal. Een hedendaagse variant is natuurlijk een film op de intranet portal.
Persoonlijk pleit ik voor een portal met mededelingen BLOG en gelegenheid om te reageren, die bij het opstarten van de computer of inloggen op het bedrijfsnetwerk als eerste op de desktop getoond wordt. Voor medewerkers die geen computerwerkplek hebben kan een (touchscreen) beeldscherm in bijvoorbeeld de kantine de functie van het mededelingenbord overnemen.

Public Relations start intern

Goede PR is alleen mogelijk als deze ook intern gedragen wordt. Dus begint PR altijd binnen de eigen organisatie. Dat is een belangrijke functie van interne communicatie. Alle neuzen moeten dezelfde kant op wijzen. Dat bereik je met eenduidige en overtuigende interne communicatie. Iedereen moet zich in de identiteit en de doelstellingen van de organisatie herkennen en deze accepteren. Van hier uit start dan de externe communicatie.
Interne communicatie stimuleert ook de motivatie en het "wij-gevoel" van de medewerkers. De betrokkenheid van de mensen is het fundament voor kwaliteit en klantvriendelijkheid en creƫert het draagvlak voor veranderingen binnen de organisatie.
Interne communicatie spiegelt de bedrijfscultuur, de set van normen en waarden die bepalend zijn voor de eigen identiteit.